Акафист Пресвятей Богородице в честь иконы Ея «Отрада и Утешение»

Это редкий акафист Богородице перед Её иконой «Отрада и Утешение». С соблюдением греческих акафистных традиций, он написан в начале ХХ века выдающимся церковным композитором и литургистом Порфирием Мироносицким, погибшим в 1932 году во время допроса в НКВД.

Примечательно, что форма акафиста частично отражает строение Великого Акафиста: все 24 строфы начальными буквами образуют акростих «Ангелов радосте, миру отрадо», подобно тому, как 24 строфы греческого Акафиста следуют 24 буквам греческого алфавита.

***

Кондак 1

Возбранных сил небесных радость и хваление, всего же рода человеча исправление, ублажаем Тя, Пречистая Дево Мати, Ты же, наше упование единое, низпосли душам отраду благодатную, да поем Тебе, образ дивный Твой чтуще:

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

Икос 1

Ангелов лицы дивятся, образ афонский Твой зряще, на немже, пречистая Дево и Мати, от уст нетленных рукою десною десницу Младенца отводиши кротко. Что сие есть знамение образа? Мы же речем, поюще таковая:

Радуйся, Дево, Всевышняго Мати; Радуйся, дивный раю благодати.

Радуйся, наша отрадо небесная; Радуйся, людем надеждо известная.

Радуйся, образ бо Твой спасение возвещает всей земли; Радуйся, взор бо Твой утешение пребывающим во тли.

Радуйся, свете небесный, мглу наших дний озаряяй; Радуйся, цвете нетленный, тлен наших дел оживляяй.

Радуйся, Ты бо молитвы к Сыну за мир твориши; Радуйся, яко в теплой молитве, аки светильник, гориши.

Радуйся, радостно Ти восклицаем; Радуйся, песненно Тя воспеваем.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 2

Недоумеет ум дольний тайны Твоея разумети, Пречистая Богоблаженная Дево, Ты бо, в лоно чистое действием Духа приимши безсеменно Отчее Слово, Бога человеком сочетавши и песнь повелеваеши всем пети: Аллилуия.

Икос 2

Гору Афонскую, Дево, Сыном Ти данную в жребий, покровом Своим осеняющи свыше, храниши дивно от бед и напастей. Благодатных икон Твоих чудесы обители афонския славятся и гласы преподобными Тя хвалят:

Радуйся, Дево, отрадо в печалех; Радуйся, скоропослушнице в скорбех.

Радуйся, сущим в пути Одигитрие; Радуйся, храмов священных вратарнице.

Радуйся, добрая предвозвестнице унывающим в беде; Радуйся, верное утешение притекающим к Тебе.

Радуйся, бедным богатство, елеоносная Жено; Радуйся, чтущим акафист благоволящая тайно.

Радуйся, в келлии старцу рекшая «Радуйся» чудно; Радуйся, живоприемная Мати.

Радуйся, Тя бо достойно есть пети; Радуйся, Тя бо по долгу ублажаем.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 3

Евину гордую прелесть Девы смиренное «Буди» в очах Милосерднаго всю упраздняет: се Сын Божий Сын Девы бывает и Бог неприступный живет с человеки, темже благодарственное пение немолчными усты возсылаем: Аллилуия.

Икос 3

Ликостояще над морем, светом молитвы сияют пред Богом святыни Афона и явно Божия Матере слава Афона святыя главы осеняет, к пению на всяк час призывающи пустынников, поющих Ей хвалебно:

Радуйся, славо пустынь вожделенных; Радуйся, чудо высот поднебесных.

Радуйся, гор и холмов осенение; Радуйся, скал и стремнин освящение.

Радуйся, Еюже открывается путь в небесныя страны; Радуйся, Еюже отверзается рай нетленныя весны.

Радуйся, крине в юдоли, благоуханная радосте; Радуйся, лилие в поли, приснотекущая сладосте.

Радуйся, света восточе, долы земли озаривый; Радуйся, жизни поточе, воду живую явивый.

Радуйся, гласе немолчных молений; Радуйся, щите священных селений.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 4

О человечестем роде, еже спасти ны, о Дево, в молитвах пред Сыном сладчайшим стоиши; о Мати, людем благая отрадо, Ты видиши бездну грехов наших лютых, мы же, в рове истления поверженнии, не смеем возвести очес и пети: Аллилуия.

Икос 4

Ватопеда обитель славится образом чудным, емуже есть древнее имя Отрада. О нем предание старец блаженных хранит благодатную дивную повесть, во славу Богородицы заступницы, да слышаще сию, поем Пречистей:

Радуйся, мира благая отрадо; Радуйся, верным стено и оградо.

Радуйся, чудо чудес несказанное; Радуйся, небо небес осиянное.

Радуйся, любящим жизнь безмолвия святых желаний краю; Радуйся, ищущим безмятежия желанный раю.

Радуйся, яко Тобою всяка душа оживает; Радуйся, яко Тобою мертвенный ум воскресает.

Радуйся, веры горнило, имже неверие тает; Радуйся, тайная сило, яже от тли возставляет.

Радуйся, славо отшельников твердых; Радуйся, крепосте иноков бодрых.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 5

Рождшая жизнь всему миру, рождшая милости бездну, о Дево Пречистая, оком яснейшим зриши наших печалей пучину, слышиши гласы земных воздыханий, скоро к нам на помощь притекающи, и учиши нас пети Всеблагому: Аллилуия.

Икос 5

Алчуще злата и крове, дерзко разбойницы с моря обитель святую в нощи облагают, да зело утро, вратом отворенным, убивше монахов, расхитят святыни. Ты же, неусыпная Заступнице, удел Свой защищаеши, да славит Тя:

Радуйся, Ватопеда отрадо; Радуйся, вражиим кознем преградо.

Радуйся, замыслов злых обличение; Радуйся, лютых врагов отражение.

Радуйся, Ты бо не усыпаеши, Свой спасающи удел; Радуйся, Ты бо бодрственно отвращаеши тучи смертоностных стрел.

Радуйся, крепосте чтущих святость икон Твоих чудных; Радуйся, столпе поющих славу чудес Твоих многих.

Радуйся, кротких победо и поражение гордых; Радуйся, правых защито и посрамление лживых.

Радуйся, Ты бо еси заблудших кормило; Радуйся, Ты бо еси молитвы кадило.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 6

Девственный взор Твой, благая Мати, потоки любви и щедрот изливает: Ты нас храниши в исходех и входех, спасаеши верных на суши и в мори, аще токмо искра покаяния возникает в сердце, еже воспевати: Аллилуия.

Икос 6

Общия молитвы в час утра иноцы совершивше, отъидоша в келии до литургии, обаче игумен обители, в храме един моляся, от иконы Твоея Отрады глас слыша: «Врат не отверзайте днесь», трепетом же объят сый, сице старец восклицаше:

Радуйся, Дево, Ты бо еси стража святыни; Радуйся, яко дом Твой спасаеши ныне.

Радуйся, щите заутра и нощию; Радуйся, грозная силою многою.

Радуйся, Ты бо щадиши грешныя милосердием Твоим; Радуйся, Ты бо поражаеши сильныя, востающия на ны.

Радуйся, венче надежды, знаменование мира; Радуйся, жезле победы, обетование славы.

Радуйся, каменю сапфире, подобный видению неба; Радуйся, светлый престоле и колеснице Царева.

Радуйся, яко глас Твой сладок ушима; Радуйся, яко образ Твой красен очима.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 7

Сын Человеческий близ есть, Суд Его Страшный при дверех — вещает нам глас богоносных Писаний, обаче нерадим о кончине, ленивии суще, и грозным глаголом не внемлем, вси бо суете повинни волею, и слово изрещи не вемы Богу: Аллилуия.

Икос 7

Трепетно старец игумен к образу взор свой возводит и видит: се лицы пред ним оживают, и Деве грозный Младенец рукою уста заграждает, глаголя: «О Мати, не провещавай, да накажутся». Старец же, ужасаяся, поет Пречистей тако:

Радуйся, Дево, Владычице мира; Радуйся, неба Царице благая.

Радуйся, яко Божий гнев утоляеши; Радуйся, яко грозный суд отвращаеши.

Радуйся, Мати всемилосердная, избавление от бед; Радуйся, помоще благодатная, упование душам.

Радуйся, Ты бо печали наша отгониши скоро; Радуйся, Ты бо болезни грешных врачуеши дивно.

Радуйся, якоже утро, свет проливающая тихий; Радуйся, якоже солнце, согревающая хладныя души.

Радуйся, чудная Отроковице; Радуйся, дивная Богоневесто.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 8

Единомысленно, Дево, взоры к Тебе обращаем, Ты бо в день воздаяния нас не оставляеши; простри убо нам щедрую Свою руку, грехми бо падохом до адския бездны, и кто нас избавит от грядущих мук, кто же нас утвердит, во еже пети: Аллилуия.

Икос 8

Мати отводит десницу сладкаго Сына и, мало лице отклоняющи, старцу глаголет: «На стены братия вся да выходят и лютых разбойников да отражают!» Старец же всю братию глашает и, видевше все чудо, воспевают:

Радуйся, Мати благая Христова; Радуйся, тихой пустыни покрове.

Радуйся, аще и не вемы, киими Тя хвалебными возвеличим словесы; Радуйся, аще и не вемы, кия благодатныя принесем Ти похвалы.

Радуйся, яко Свет превечный носиши неопалимо; Радуйся, яко Огнь ипостасный держиши непостижимо.

Радуйся, Тя бо имамы необоримую стену; Радуйся, Тя бо вси вемы милости велию бездну.

Радуйся, херувимов честнейшая; Радуйся, серафимов славнейшая.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 9

Иов, страдалец пред Богом, мудренно нас поучает, глаголет бо: се, благочестие — мудрость, и благо всем уходящим от мира и сладостный подвиг молитвы подъявшим, имже помогает Богородица в молитвах укреплятися и звати: Аллилуия.

Икос 9

Радостно в храме сем зряще список с иконы Отрады афонских обителей дар драгоценный, в молитве мысленно соединимся с хвалебными лики отцев-святогорцев, иже от заоблачных высот своих Пречистую нас пети приглашают:

Радуйся, стран и народов святыне; Радуйся, всех христиан благостыне.

Радуйся, Огнь во утробу приявшая; Радуйся, Слово по плоти явившая.

Радуйся, облаче света легкий, в мир принесший Христа; Радуйся, лествице, возводящая от земли на небеса.

Радуйся, стамно манны, алчущим сладкая пище; Радуйся, чаше златая, жаждущим новое пиво.

Радуйся, вышнее небо, свет озаряющее верным; Радуйся, тучная ниво, всем веселящая души.

Радуйся, тихая ангелов славо; Радуйся, людем благая отрадо.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 10

Ум к небеси устремивше, чувства вознесше над тленом, о, коль вожделенно спастися от мира, имуще едино духа стремление к горним, едину сердца надежду на Бога. Помогай нам, Дево Богородице, и в путь веди нас правый, еже пети: Аллилуия.

Икос 10

Образ честный провождая в путь от Афона на север в покров благодатный обители новыя, в залог небесныя помощи граду, честный схимонах святогорец вещает: Се благословение Владычицы! Молитеся и веруйте, и пойте:

Радуйся, яко еси нам покров благодатный; Радуйся, яко еси нам залог упований.

Радуйся, сущим в бедах утешение; Радуйся, сущим в грехах умиление.

Радуйся, яко в час гнева Божия укрепляеши сердца; Радуйся, яко в день испытания умудряеши умы.

Радуйся, яко злых наветов тучи от нас отвращаеши; Радуйся, яко в годы бедствий не до конца погубляеши.

Радуйся, яко во дни бурь безбожных Ты еси единая нам пристань; Радуйся, яко прелестей ложных избавляеши нас присно.

Радуйся, в жизни нам тихая радосте; Радуйся, в вечности райская славо.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 11

Темныя силы владеют в мире силою же и славою и света Христова познати не могут, но верным токмо молитва есть сила, им слезы — залог и победы, и славы. О Дево Мати, даждь нам тучу слезную и бодрственный нам ветр возвей, поющим: Аллилуия.

Икос 11

Радость на лицах сияет, глас вопиет от Афона: Владычица шествует к вам, исходите, сретайте Деву небес со свещами, сретайте же паче Сию со слезами радости, любве и умиления и празднуйте, и светлым гласом пойте:

Радуйся, кивоте освященный; Радуйся, престоле вознесенный.

Радуйся, горних чинов воспевание; Радуйся, адовых сил трепетание.

Радуйся, яко еси веселие человеческим сердцам; Радуйся, яко еси спасение совратившимся душам.

Радуйся, яко глас Твой пресладкий вечную радость вещает; Радуйся, яко взор Твой претихий нам тишину обещает.

Радуйся, яко Сына и Бога Ты умолиши о людех; Радуйся, яко райских чертогов Ты нам отверзаеши двери.

Радуйся, храмино Духа Святаго; Радуйся, скиние Бога живаго.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 12

Ангельски днесь воспеваем песнь благодатней Марии: Сия бо есть сладость, и рай, и блаженство, отрада в час испытаний и гнева, надежда блаженств безконечных по смерти. Радуйся убо, Заступнице усердная, и радость подавай нам пети Богу: Аллилуия.

Икос 12

Да защитит Богомати образом дивным Отрады молитвы оплот — монастырь сей и храмы, да во век не угаснет лампада пред ликом спасительным Богоневесты, сонми же монахов гласом радости с миряны немолчно взывают:

Радуйся, храме, светлейший Сиона; Радуйся, свете и славо Афона.

Радуйся, иноков мысль непрестанная; Радуйся, девственных песнь неумолчная.

Радуйся, росу утешения посылаеши во дни; Радуйся, яко слезы умиления исторгаеши в нощи.

Радуйся, дивное имя, чудотворящее в тайне; Радуйся, Божие миро, в мир излиянное щедро.

Радуйся, яко Тобою лиется нам свет безконечный; Радуйся, яко с Тобою вечно Младенец предвечный.

Радуйся, светлосте людем, Тя чтущим; Радуйся, радосте нам, Тя поющим.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Кондак 13

О всепречистая Дево, светлая наша отрадо, сладчайшаго Сына нетленная Мати! От всяких бед и скорбей ограждай нас и от будущих мук избави нас, Благая, радости же вечныя сподоби нас у горняго престола воспевати: Аллилуия.

Сей Кондак читается трижды, затем 1-й Икос и 1-й Кондак:

 

Икос 1

Ангелов лицы дивятся, образ афонский Твой зряще, на немже, пречистая Дево и Мати, от уст нетленных рукою десною десницу Младенца отводиши кротко. Что сие есть знамение образа? Мы же речем, поюще таковая:

Радуйся, Дево, Всевышняго Мати; Радуйся, дивный раю благодати.

Радуйся, наша отрадо небесная; Радуйся, людем надеждо известная.

Радуйся, образ бо Твой спасение возвещает всей земли; Радуйся, взор бо Твой утешение пребывающим во тли.

Радуйся, свете небесный, мглу наших дний озаряяй; Радуйся, цвете нетленный, тлен наших дел оживляяй.

Радуйся, Ты бо молитвы к Сыну за мир твориши; Радуйся, яко в теплой молитве, аки светильник, гориши.

Радуйся, радостно Ти восклицаем; Радуйся, песненно Тя воспеваем.

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

Кондак 1

Возбранных сил небесных радость и хваление, всего же рода человеча исправление, ублажаем Тя, Пречистая Дево Мати, Ты же, наше упование единое, низпосли душам отраду благодатную, да поем Тебе, образ дивный Твой чтуще:

Радуйся, Божия Мати, Невесто нетленная, светлая наша отрадо.

 

Молитва

О Пресвятая Владычице Госпоже Дево Богородице, Невесто нетленная, Мати благословенная, светлая наша отрадо, вожделенное утешение!

Приими ныне дерзновенное и неотступное моление сие, от грешных устен и недостойных душ Тебе приносимое пред святым и светозарным Твоим образом.

Пощади ны, милостивая и милосердная и щедролюбивая наша заступнице, и не предаждь нас суду и гневу Сына Твоего и Спаса нашего, Господа Иисуса Христа, Емуже без конца согрешихом и повинни есмы осуждению и праведному Его изречению, да накажемся по грехом нашим, превозшедшим всякую меру Его долготерпения.

Приникни с высот Твоих горних, идеже ангели трепетно славят Тя, и воззри на нашу дольнюю нищету: како обнищахом верою, како бедствуем надеждою и оскудехом любовию, како умом омрачихомся, сердцем же и чувством ожесточихомся. Уврачуй нас молитвою Твоею, Дево целебнице. Возстави ны, падшия духом, укрепи разслабленныя умом, возбуди унылыя и отчаянныя, исцели болящия душею и телом.

Призри на град наш и пощади его, Божий отводящи Твоим предстательством гнев. Укроти гордостная стремления людей и богоотступная их шатания. Возвей тихое дыхание благодати Твоея на смятенныя души и сокрушенная сердца.

Сохрани супружеством чистоту, материнству честь, девству благословение. Низпосли под кров жилищ наших освящающий луч божественнаго света, да обличатся деяния неподобная и устыдятся речи хульныя, и укротятся мысли злобныя.

О миролюбивая, благостнейшая и тишайшая Дево Мати, о падениих наших скорбящая, о спасении нашем воздыхающая! Утоли церковныя бури, умири расколы и распадения, собери расточенныя, обрати отпадшия и всех приведи в единение Святыя Церкве, да единодушно и единомудренно славится на земли, якоже и на небеси, единое святейшее и спасительное имя Единосущныя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

***

Об авторе акафиста

Магистр Богословия П.П. Мироносицкий (1867-1932) родился 10 января 1867 г. в семье священника в селе Мордовский Качим Городищенского уезда Пензенской губернии.

В 1887 году окончил Пензенскую духовную семинарию, а в 1891 г. Казанскую духовную академию. С 1891 г. учительствует в начальной школе села Русский Качим, где при содействии отца и младшего брата построил на старом кладбище новую школу, в которой использовал усовершенствованную методику преподавания и воспитания.

Педагог по призванию, горячо полюбил крестьянских детей, наполнявших школу. Церковная школа, по мнению П.П.Мироносицкого, должна была соединить в себе добрые воспитательные начала древне-русской школы со строго научными данными современной педагогики. Методика преподавания молодого учителя подробно изложена в написанной им книге «Дневник учителя церковноприходской школы» (С.Петербург, 1899, 1901г.г.)

Публикация книги принесла ему общероссийскую известность. А его работа «Очерки развития грамотности в селе Мордовский Качим Городищенского уезда», опубликованная в журнале «Пензенские епархиальные ведомости» (1892. № 15-№16), не утратила своего значения до настоящего времени.

С 29.05.1894 года П.Мироносицкий — магистр богословия. С 01.01.1896 г. — помощник редактора журнала «Народное образование». С 25.03.1897 г. — сверхштатный, а с 14.01.1913 г. постоянный член Училищного Совета при Св. Синоде.

Преподавал в Св.-Владимирской церковно-учительской женской школе. В 1914-1915 был редактором газеты «Приходской листок» (совместно с М.А.Остроумовым). В 1918-1919 работал в Театральном отделе Наркомпроса. С 2 января 1920 г. утвержден преподавателем церковного пения, с 27 июля 1920 г. профессор гимнологии и церковнославянского языка Петроградского богословского института. Участник Александро-Невского братства. С 1925 г. преподавал на высших Богословских курсах греческий и церковно-славянские языки и церковное пение.

С начала 1930-х — преподаватель русского языка Ленинградского политехникума путей сообщения.

Арестован 17 февраля 1932 года, 1 марта 1932 г. умер от сердечного приступа во время допроса. Похоронен на Новодевичьем кладбище в Ленинграде.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ:

Главная монастырская святыня — икона Божией Матери «Отрада и Утешение»

Оставить ответ

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Перейти к верхней панели